Sofiero

Under semesterns sista dagar så besökte vi Sofiero.

Började med att besöka labyrinten och fika.
Var inne på slottet och såg en utställning med Carl Milles. “De är nakenfisar” sa Viktor.
Åt i cafeet. De hade slut på det mesta, men pannkakor hade de iallafall. Det fanns även en ettrig geting där som var helt fokuserad på vårt bord :p .
Den röda saften ville de ha, och lite kakor.
Jag gick ut till glasscafeet och köpte en glass, som Viktor hjälpte mig att äta upp. Det var en konstig typ som sålde glass. Han skopade upp dansk nougat till mig, vilket inte alls var vad jag beställt. Då jag påpekade detta blev han upprörd och sa “jodå, du sa visst det, jag är heeeeelt säker” ungefär 10 gånger, och sa att han minsann aldrig skopat upp fel glass under hela hans långa glassbarskarriär. Jag stod dock på mig, och tillslut tog han motvilligt bort den felaktiga glasskulan och ersatte den med den som jag sagt från början…Uj vad putt han var då.
Leker på lekplatsen.
Viktor lagar köttbullar och makaroner till mig.
Hittade en gammal bok jag kände igen i lekstugan som fanns där.
Pk-polisen hade missat att denna boken fanns på Sofiero. Kan säkert bli en helsidas artikel om detta i Sydsvenskan om pk-polisen får nys på detta.
Lyssnar på sagor i träden i sagoskogen.
Kollade in totempolen medan pappan tar igen sig.
Vackert.
Efter att varit grått och regnigt mestadelen av tiden så blev det jättefint ljus under den sista stunden av vår visit.

Tåget hem

Alfred och Jimmy åkte hem från Torekov på lördagsmorgonen, eftersom Alfred skulle på kalas. Jag blev kvar och städade, och Viktor var hos päronen. Sen så tog jag och Viktor tåget hem på kvällen. Då vi var på perrongen så pekade Viktor och sa “Titta, en tjuv!!”. Jag kollade runt och undrade vad som han hade sett, och jag såg ingen tjuv. Viktor fortsatte att peka – “där”, “där”. Då insåg jag att han pekade på en kille som hade en gul-svart tvärrandig tröja, precis som bröderna Dalton 😉 .

Killen gick av i Ängelholm, och Viktor följde hans väg inifrån tåget och sa “Nu tar nog snart polisen honom”. Sen spanade han in andra passagerande på tåget, t.ex en tjej klädd i grönt med grönfärgat hår, och frågade “Var är hon den gröna?” då hon försvann ur sikte.

Väl i Lund så rusade han mot Jimmy och Viktor. Förutom kalaset så hade de även hunnit med att se en Superhjältefilm (superhjältar är Alfreds grej just nu).

Hallands väderö

Den enda större utflykten vi gjorde under veckan på landet var att ta en tur till Hallands Väderö. Det var många år sen som jag var där senast (mer än 10 år sen).

Första gången som killarna åker båt (om man inte räknar hjulångaren på High Chaparall).
Första anhalten var fyren.
Fikadags.
Sen gick vi vidare på en längre runda.
Fint konstverk som någon gjort innan oss.
Jag kom ihåg Ulagapskärret som fint, men nu raskade vi mest förbi det eftersom det var massor med myggor..
Dags för glass. Då mommo frågade Viktor hur det var på Hallands Väderö så sa han ” bra, jag fick colaglass” :p .

Rundan blev 5 km tillslut. Sen så badade vi, och efter det tog vi båten tillbaks.

Vecka i Torekov

Vi bodde på gården under en vecka i början av Augusti. Det var en skön vecka! Jag hade egentligen planerat upp en massa saker som vi skulle göra, men i slutändan hängde vi mest hemma där. Och skönt var det! Vädret var lite ostadigt, vilket nog bidrog till att det inte blev så många utflykter.

En hel del utefrukostar blev det. Så härligt med en stor tomt utan grannar några meter ifrån en som det är hemma…
Utelek.
Innelek.
Tittar på sommarlov. Ibland får det bli lite längre TV-stund så att vi vuxna kunde äta frukost utomhus i lugn och ro :p .
Någon kväll med ädla drycker fick vi till. Först i trädgården.
Och sen på balkongen.
Bjöd mommo och moffa på mat och spelade Bezzerwizzer. Viktor tyckte att det var ett roligt spel och hjälpte till att plocka brickor.
Och så bjöd Eva och Kjell oss på mat. Här kyler killarna ner fötterna efter att Alfred ramlat och slagit i foten.
Det kom en hel del regn. Galna regnoväder där det blev stora sjöar ute på åkern.
Men det blev även endel turer till stranden, om än rätt så korta. Här Ängelsbäck.
Och så Torekovs strand.
Grevie backar.
Obligatorisk fika. Vi gjorde flera turer till Grevie backar, och en gång fick jag inte med Festisarna, då blev det besvikelse…
Plockar björnbär.

Margretetorp

Vi tog en sväng till klassikern Margretetorp i början av vår Torekovs-vecka.

Nom nom drink med cava, jordgubb och mynta,
Lågtempad svensk ryggbiff , syltade sommarkantareller, tryffel & parmesankräm, balsamico och rotfruktscrisp
Oxfilétournedos från Ugglarp, Knippemorot, schalottenlök, varmrökt sidfläsk, smörad portvinssås, rostad Bjärepotatis och dragonsmör
Efterrätt till maken. Variation av citron & jordgubb, lemoncurd, jordgubbscoulis, vaniljsponge, rostad vitchoklad, marinerade jordgubbar samt citronmeliss
En tur i omgivningarna efter maten.

Snogeholm

En dag i Juli så var vi i Snogeholm, en klassiker sen förra sommaren som man kan läsa om här och här. Tyvärr så hade någon tagit vår badvik för att fiska, så det blev inget bad. Men vi gick en promenad istället.

Killarna är jätteduktiga på att gå. Ibland blir dock Viktor arg och strejkar.
Hittade en del björnbär och hallon.

Sen åkte vi iväg till en annan del av Snogeholms stövområde och gick. Det visade sig att de hade en bana där man skulle hitta djur (och skjuta på dom med pilbåge, men det hoppade vi över). Killarna skulle upp och klättra på de flesta djuren.

Avslutade på samma sätt som vi gjorde på förra årets turer, dvs köpte mat på Sibylla och åt den vid Vombsjön.

Tivoli

Ligger lite efter här, har inte varit så sugen på att sitta vid datorn då jag är ledig. Har inte funnits tid till det heller :p .

I mitten av juli, då Lena var och hälsade på, så åkte vi till Tivoli med Alfred. Precis som förra året.

Har få bilder från åkattraktioner, men här är en.
Och en till.
Blommorna var finare i år än förra året (kanske inte så konstigt…)
Sockervadd såklart
Och glass.
Hela gänget!
Sen kom Alfred på att man ju måste tönta sig då man blir fotograferad.