Boendet

På resan bodde vi i lodger alternativt tältlodger. För hardcore-safarientusiasten finns dessutom tältsafari, vilket jag är i efterhand är väldigt nöjd med att vi skippade. Hade varit lagom kul att ta sig ut ur tältet 10-20 ggr per natt då djuren strövade fritt utanför – på logder och tältlodger hade man (fräscha) toaletter i rummen. Nåväl, nog om toaletter och till boendet istället.

Dag 1 bodde vi utanför Arusha – staden som safariåkare oftast har som utgångspunkt innan de startar safarin. Flög till Kilimanjaros flygplats. Kilimanjaro var ett märktigt berg. Äventyrare lägger ofta till en Kilimanjaroklättring på Tanzaniabesöket, men jag är nöjd att vi nöjde oss med Zanzibar…

örsta lodgen var mysig med gröna omgivningar och en egen promenadslinga. Vi gick den och såg (eller främst hörde) en massa roliga fåglar. På kvällen hade de en brasa att sitta runt. Det var mysigt att sitta framför den då det blev mörkt – extra mysigt då strömmen gick och man bara såg brasan och stjärnhimmelen (och lite lagom flummigt kände sig som en del av världsalltet).

De goda lokala ölsorterna.

Dag 2 bodde vi på Crater forest tented camp. Här kände man sig också som en med naturen, och även här fanns en brasa. Det var mörkt på natten och inte mycket ljus – ficklampan fick vi verkligen användning av.

Dag 3 bodde vi på Robanda safari camp, som låg strax utanför nordvästra Serengeti. Man kunde se babianer som vandrade omkring i det höga gräset utanför. Här kunde man åka på nattsafari vilket vi gjorde. Det var väldigt skoj ända tills mitten av turen, då min magsjuka hastigt och olustigt gjorde sig tillkänna (lyckligtvis fanns det inga farliga djur där). Så vi fick ställa in vår morning bush walk dagen efter 🙁 .

Dag 4 och 5 var vi på samma ställe både nätterna (skönt att inte behöva packa upp och ner och lasta väskor varje dag) – Lobo wildlife lodge. Fullt med rock hyraxes som jag nämnt tidigare, och en wunderschön utsikt. Här är utsikten från solterassen, men vi hade även likartad utsikt från rummet. På kvällen hörde man en buffel äta ljudligt utanför fönstret.

Dag 6 bodde vi på Ngorongoro wildlife logde. Här hade man utsikt över Ngorongorokratern både från hotellrummet och terassen, vackert!

Sista dagen innan vi åkte till Zanzibar var vi på samma ställe som vi var på under dag 1. Maten man fick var bra (även om jag ofta knappt fick i mig något), oftast fick man en 4-rätters meny till middag medan det på andra ställen var buffe. Alltid pannkakor/plättar till frukost, mums mums. Till lunch fick man en lunchlåda som man åt då man var ute och körde, men den var inte mycket att hänga i julgranen (eller acaciaträdet). Blev bara vin vid ett tillfälle (se ovan, jättegott vin), men de hade en massa smarriga Sydafrikanska viner så vinstandarden var det inget fel på.

This entry was posted in 2011, November 2011, Resebloggar, Safari i Tanzania samt Zanzibar. Bookmark the permalink.